Dårlig Justerte Briller
![]() |
Dårlig justerte briller kan skape store problemer. |
Mer enn halvparten av 30 testede optikere gjør noe galt. Noen briller skulle aldri ha forlatt butikken sier ekspertene i Consumentenbond (Nederland Consumers Association). En fin ramme med bra glass er ennå ikke et ferdig produkt.
En optiker som forsiktig og nøyaktig har slipt glassene og montert dem i innfatningen, ødelegger alt hvis optikeren ikke tilpasser brillene til klienten hode. For mange optiske butikker tar altfor lettvint på denne viktig delen, som dokumentert av forskning utført av Consumentenbond (den nederlandske Consumers Association). Av de 30 par briller var 12 for dårlig tilpasset og burde aldri ha forlatt butikken konkluderte ekspertene. Av de resterende 18, kunne 14 vært tilpasset bedret i forhold til komfort for brukeren, men var akseptabelt. Bare 4 par briller ble ansett for å være riktig justert
Optikeren arbeid Optikeren bestemmer hvilke glass kunden trenger, anbefaler en passende innfatning, måler avstanden mellom pupillene, og sender brilleattesten til brilleprodusenten. Produsenten er ansvarlig for å sende glass med riktig styrke og andre krav til optiker, som deretter inspiserer glassene. Deretter sliper optikeren glassen slik at sylinderens akse er i riktig posisjon, og de optiske sentre er i riktig høyde og pupillavstanden er korrekt. Så monterer optikeren glassene i innfatningen og tilpasser brillene til kundens hode. Forbrukerorganisasjonen i Nederland sendte en "mystery shopper" til 30 optisk butikker og bestilte en brille fra hver med lik brilleattest fra en optiker. De resulterende 30 par briller ble mottatt av to eksperter for evaluering: hvordan er passform og finish, og er de riktig justert for kunden? Ekspertene, begge optikere med lang erfaring fra optiske butikker, anvendt kvalitetsstandarder som brukes i den optiske industrien og utdanningsprogrammer. Under sitt besøk i hver butikk, registrerte "mystery shopper" råd han fikk og spurte helt tilfeldig om opplæringen til den ansatte som hjalp ham. |
|
Ekspertene var spesielt misfornøyd med avstanden mellom øynene og glassene. Ofte var avstand altfor stor, noe som forhindret brukeren i å se skikkelig gjennom glassene. Optikeren kunne og burde ha løst problemet ved å justere neseputene. En annen feil var lengden på armene til brillene. Armene var generelt for korte til at brillene satt trygt på brukerens hode. Til slutt forlot kunden ofte butikken samtidig som vedkommende kunne kjenne nesebroen presse på neseroten, noe som kan forårsake en allergisk reaksjon.
På andre områder kunne optikere ha gjort mye bedre jobb, men selv der kom feil frem i lyset i løpet av undersøkelsen. Mer enn halvparten av optikerne vi besøkte, feilet i å vise tilstrekkelig nøyaktighet på ett eller flere områder.
Styrken på glassene stemte med verdiene fra brilleattesten i 12 av briller. De resterende glassene var innenfor feilmarginen som brukes av optikere og i de optiske utdanningsprogrammene: 0,12 dioptrier sterkere eller svakere enn brilleattesten.
Det må kunne forventes at optikeren sliper glassene på en slik måte at sylinderaksen er i rett posisjon, for å få riktig astigmatisme. En dyktig og forsiktig optiker kan montere sylinderen Innenfor en grad av den foreskrevne aksen. Aksen for alle 30 par briller brukt i dette studie hadde avvik på mer enn en grad fra brilleattesten, men var mindre enn det aksepterte avvik som brukes i utdanningsprogrammene. Akseptert avvik varierer fra brilleattest til brilleattest, og blir beregnet ved hjelp av en bestemt formel.
![]() |
En feilaktig monteringhøyde kan føre til en rekke klager (og plager). |
Videre må en optiker slipe og montere glassene slik at det optiske senteret på glassene er direkte foran pupillene, både når det gjelder montering høyde og justering av pupillavstanden. En av brillene vi tester, oppfyller ikke kravet når det gjaldt montasjehøyde. De optiske sentrene for glassene var montert hele 5 mm for høyt. Etter opplærings-retningslinjene, kan ikke avviket være på mer enn 2 mm. Dette skjedde selv om butikken assistent var svært klar over viktigheten av et riktig montering høyde og tok denne målingen veldig nøyaktig. "The mystery shopper" rapporterte: "Assistenten erkjente at det var viktig at denne målingen var nøyaktig, ellers ville jeg som kunde bli misfornøyd med brillene." Dette er sant, fordi optiske sentre som er montert for høyt tvinger brukeren å stadig bøye hode for å kunne se korrekt gjennom brillene. Hvis det optiske sentre er montert for lavt, tvinger det brukeren til stadig å bøye hodet bakover. Dette kan i sin tur føre til nakke-plager, for ikke å nevne dårlig humør.
![]() |
Det er svært viktig at brillene er tilpasset din PD. |
Dessverre er det flere dårlige nyheter. Justeringen av pupillavstanden i 8 av parene var feil, noe som betyr at de optiske sentrene kom enten for nær, eller for langt fra hverandre. På en av brillene der dette ble oppdaget, ble brillen lovet å være ferdig innen en time. Denne feilen forstyrrer evnen for at begge øynene fungerer sammen og kan føre til dobbelsyn og hodepine.
Hva med selve monteringen av glassene i innfatningen? Alle ekspertene var enige om at tre par briller var "ikke utleverbare" fordi det ble oppdaget glipe mellom glassene og innfatningen, 5 par kunne trenge forbedring, men passerte kontrollen. De gjenværende 22 par briller ble godkjent.
Tre optikere lot ufaglærte assistenter måle pupillavstanden, 4 optikere overlot justering av briller til ufaglærte ansatte. Justeringene utført av disse fire var uten unntak for dårlig, men selv sertifiserte ansatte gjorde feil da de utførte denne prosessen.
De fleste optiske butikker krevde ikke betaling ved bestilling. Enkelte butikker krevde en delbetaling på kr.500 mens resten ba om hele beløpet på forskudd. Optikere som er medlem av bransjeorganisasjonen Nuvo (gjelder i Nederland) kan be om et forskudd på opptil 25% av det totale beløpet. Ett av disse medlemmene fulgte ikke denne regelen
![]() |
23 av 30 butikker levert brillene i henhold til avtalen. |
Noen butikker overholdt ikke leveringsfristen. Alle 30 butikkene lovet å levere brillene i løpet av halvannen uke. 23 butikker holdt løftet. Av de gjenværende 7 butikkene, var 4 i stand til å levere brillene etter 2 uker mens 3 levert etter 2.5 uke. En butikk hadde lovet brillen ferdig på en uke, men endte opp med å levere brillen etter hele 3 uker.
To ukers justering periode.
Det ta opptil 2 uker å venne seg til nye briller. Hvis kunden ikke har vendt seg til brillen etter 2 uker, er det sterkt å anbefalt at kunden går tilbake til optikeren for å spørre hva som er galt og hvordan problemet kan løses. Kunden kan selvfølgelig oppsøke en annen optiker for en ny vurdering. Garanti mot fabrikasjonsfeil på innfatningen er 1 år.
Tips & Facts
Når du kjøper:
|
Etter tilpasninger:
|
Rengjøring:
|
Anbefalt for deg