Lærings-relaterte øyeproblemer
![]() |
80% av det vi lærer i skolen er visuelt representert. |
Eksperter mener at 80 prosent av hva barna lærer i skolen består av visuelt presentert informasjon. Derfor er godt syn nødvendig for at elevene skal nå sitt fulle potensiale. Hvis barn har problemer på skolen, har de ofte problemer med synet. Kontaktlinser eller briller vil hjelpe barn å se tavlen eller projeksjonsskjermen foran i klasserommet, eller lese bøker.
Diagnostisering av enkle feil i brytningen er det første trinnet for å sikre at barnet ditt er visuelt forberedt på skolen. Imidlertid er forhold som astigmatisme, nærsynthet og langsynthet ikke de eneste problemene som kan hindre riktig læring. Det er andre, mer uklare synsproblemer som kan redusere barnets evne til å lære
Ethvert problem med synet som har evnen til å påvirke akademiske samt leseprestasjon blant elevene, anses som et læringsrelatert synsproblem.
![]() |
En person med læringsrelaterte synsproblemer kan lykkes akademisk dersom man søker en ordentlig behandling fra både en psykolog og en øyelege. |
Lærevansker
Læringsvansker og læringsproblemer er ikke det samme. Utdanningsloven for personer med nedsatt funksjonsevne (IDEA) sier spesielt at læringsvansker er en lidelse i en eller flere av de grunnleggende psykologiske prosessene som trengs for å forstå språk, skriftlig eller muntlig, og at de viser en feil evne til å tenke, høre, lese, snakke, stave, skriv og beregne. IDEA la til at andre forhold knyttet til lidelsen i psykologiske prosesser inkluderer hjerneskade, oppfattelseshemming, liten hjernesvikt, språkforstyrrelse og dysleksi.
Videre angir IDEA at læringsvansker ikke dekker problemer i læring som hovedsakelig skyldes motor-, hørsels- og synsvansker. Dette utelukker følelsesmessige forstyrrelser og mental retardasjon, sammen med problemer i læring forbundet med økonomisk, kulturell og miljømessig ulempe. Gitt IDEAs inkludering av læringshemming, er det trygt å si at læringsrelaterte synsproblemer ikke er relatert til noen psykologisk lidelse.
Dette betyr imidlertid ikke at de med synsproblemer ikke kan ha læringshemming. Det er visse synsproblemer som kan bidra til barns læringsproblemer, uavhengig av om barnet er diagnostisert med et funksjonshemning. Derfor kan barn som sliter på skolen ha læringsvansker eller læringsrelaterte synsproblemer, eller begge deler.
Video: Hvordan nærsynthet påvirker en persons syn |
Typer av synsproblemer som kan hindre læring
Å se er en komplisert prosess som involverer øynene og hjernen. Læringsrelaterte synsproblemer kan kategoriseres i tre typer:
Brytingsproblemer er noen av de vanligste visuelle problemer. Dette er problemer som i stor grad kan påvirke øyets skarphet og kan måles med et synsdiagram. Brytningsfeil inkluderer langsynthet, nærsynthet og astigmatisme. Brytingsproblemer kan føre til nedsatt syn hvis de ikke blir korrigert, noe som permanent reduserer synsskarpheten og som ikke kan korrigeres av tradisjonelle kontaktlinser, briller eller brytningsoperasjoner
Oppfattelses-problemer består av problemer med å forstå og identifisere hva du ser, så vel som å bedømme dens betydning og knytte den til lagret informasjon i hjernen din. Dette betyr at hvis du har et problem med visuell oppfatning, vil du ikke kunne gjenkjenne ord som du tidligere har sett.
![]() |
Dobbeltsyn kan være et tegn på at du har visuelle læringsproblemer. Dette bør undersøkes av en øyelege. |
Funksjonelle synsproblemer
Funksjonsvisuelle problemer refererer til en rekke spesifikke øyefunksjoner og den nevrologiske tilstanden til disse funksjonene som øyekoordinasjon, fokusering og små øyebevegelser. Problemer med visuell funksjon kan føre til dobbel eller sløret syn, hodepine og øyeanstrengelse.
Læringsrelaterte synsproblem symtomer
Noen av de vanligste symptomene er uskarphet, øyeanstrengelse, hodepine, kryssende øyne, vippende hode for å se objekt med bare ett øye, kort oppmerksomhet når du gjør visuelle relaterte oppgaver, overdreven blunking og gnidning av øynene, lesing med øynene for nært materialet, og å bruke fingrene som en veiledning mens du leser. Andre symptomer inkluderer vanskeligheter med å huske hva som er lest, gjenta eller utelate ord, vanskeligheter med å identifisere og huske figurer, og vedvarende reversering av bokstaver eller ord etter 2. klasse.
Læringsproblemer kan også føre til dårlig selvtillit og depresjon. Derfor er det viktig å oppsøke en øyenlege for å behandle problemene.
Hvordan læringsrelaterte synsproblemer kan behandles
Hvis barnet ditt har visuelle læringsproblemer, kan han eller hun vanligvis bli behandlet med et doktorovervåket synbehandlingstilbud som er svært individualisert. Ofte kan barnet ditt bli anbefalt briller for konstant bruk eller bare for bestemte oppgaver, for eksempel ved bruk av datamaskinen eller for lesing.
I noen tilfeller kan synsterapi samt grunnleggende ferdighetstrening inkluderes i behandlingen. Dette kan bidra til å løse barnets læringsproblemer ved å bruke den beste tilnærmingen.
Anbefalt for deg